lördag 19 juni 2010

Min morot - en filé!

Underskatta aldrig värdet av en målbild, en morot. En coach som jag fick träffa i jobbet en gång sa att man skulle föreställa sig hur det känns när man är över mållinjen; Hur doftar och smakar det, vad hör du för ljud, vad är känslan när du väl är där? Jag tycker att detta är otroligt effektivt, det ger en stark drivkraft framåt och stor njutning efteråt. Det är också ett bra sätt för att ta reda på om man kanske springer efter något som kanske inte är ens egna mål egentligen.

Hela veckan som gått har varit som ett enda lopp. Min målbild igår var en mysmiddag med mig själv och en stor bit oxfilé. Kändes nästan lite för meant to be när de hade stora fina bitar till extrapris just igår kväll på mitt ICA! Jag har inget "recept" i egentlig mening att dela med mig av till er, bara en uppmaning om att det enkla ibland är det flottaste!

/ 150-200 g oxfilé / 1 schalottenlök / 3-4 stora champinjoner / smör / 1 klick fond / 1,5 dl grädde / blandade grönsaker /

Fräs hackad svamp och schalottenlök i smör tills det fått fin färg. Lägg över på ett fat. Stek 2 fina bitar filé i ordentligt med smör i samma panna. Salta och peppra ordentligt. Stek inte för länge på varje sida, det skall vara rött och fint inuti tycker jag! Lägg upp bitarna snyggt på tallriken. Lägg svampblandningen i pannan, slå på grädde och en klick fond (vi hade oxfond med rödvin hemma, annars skulle jag slattat i lite vin också). Servera med en fräsch sallad, lätt dressad med kallpressad olivolja och pressad citron.Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

  1. Åhhh.. det här är snuskigt gott! Jag kan också bli galet sugen på en fin bit kött ibland, och då föredrar jag oftast ett gott och mindre tillbehör som det här - istället för en tung potatisrätt.

    SvaraRadera