torsdag 10 september 2009

Matlåda enligt Mikkan

I matlådan igår låg familjens favoriträtt: jordnötsgrytan. Som barn hemma hos oss fick man till sin födelsedag bestämma menyn helt själv. Min syster valde denna enkla och mustiga gryta varje gång!

/ 500g valfri färs / två rivna morötter / en hög riktigt tunt skivad eller riven kål / 2-3 rågade matskedar senap / en burk creme fraiche / soya efter smak / en näve salta jordnötter /

/ Fräs färsen / Blanda creme fraiche i en gryta med senap, soya, ev salt och peppar / Lägg över färsen i grytan, låt puttra och smaka av tills en bra smakbalans uppstått / När de tunt skivade eller rivna grönsakerna läggs i bör det inte stå och puttra för länge, om grönsakerna skall behålla sin stuns, 10 minuter är lagom / låt jordnötterna simma med de sista minuterna /

Jag serverade anrättningen med späda spenatblad och vackra orange småtomater, i vanlig ordning är det färgglad mat som regerar. Just denna gång använde jag rödkål, vanligtvis är det vitkål som gäller men vilket som smakar bra. Ett tips är att "skiva" den med en osthyvel.

Idag hade jag äran att avnjuta smörstekt lax och en tillhörande sallad på rödkål, avocado, färska spenatblad, pinjenötter, svart quinoa, fetaost och en ljuvlig olivolja till lunch. Det är så enkelt att göra fantastisk lådmat till jobbet, trots dyrare råvaror så kommer man undan mycket billigare än vid alla dessa kassa luncher på stan. På jobbet här är det inte bara jag som tröttnat på den kassa och dyra utematen. Resultatet är dessutom att vi äter nyttigare! :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Har precis köpt rödkål för ovanlighetens skull(använder vitkål mest då det är billigast) så denna rätt kommer jag definitiv pröva inom dom närmsta dagarna! Använder du dijonsenap eller vanlig senap?

    SvaraRadera
  2. @Linda: jag hittade rödkål uppstyckat på halvor och fjärdedelar, därför köpte jag det. Gillar inte att jag ofta behöver slänga en hel del, hinner aldrig äta upp ett helt huvud själv även med de godaste intentioner.

    Senapen är en helt vanlig, grovkornig starksöt i mitt fall, en favorit!

    SvaraRadera
  3. Vilken smaskig gryta! Jag hoppar över jordnötterna och ersätter dom med solrosfrön stället. Denna gryta åker upp på matsedeln.
    kram

    SvaraRadera
  4. Låter mumsfilibabba! Sånt där man kan variera med att slänga ihop lite av det man har om nåt fattas där hemma. Hemma har vi lite omvända problem mot att slänga huvud (och annat). Vips, borta, bara! Kan barnen vara en orsak? *s*
    Jag har en liten utmaning till dig i min blogg, om du har lust:
    http://bitte-blansch.blogspot.com/2009/09/utmanad-for-allra-forsta-gangen.html

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. @Vipsan: det går säkert bra med sådana frön också, ävenj om smaken blir lite annorlunda. testa då med rostade saltade tänker jag, sältan är en del av grejjen. :)

    @Bitte: hej hej bitte, kul med utmaning, tackar!

    SvaraRadera