måndag 20 april 2009

Stevia: tagning I


Igår prövade vi att jobba med stevia i maten för första gången. Svårt att dosera rätt med ett så starkt sötningsmedel (250 ggr starkare än socker), vi tog lite för mycket i vår hallon- och vaniljglass så därför har jag modifierat det måttet nedan en smula. Vi har ingen glassmaskin hemma (kan helt enkelt inte motivera att utöka min redan allt för stora maskinpark med ytterligare ett åbäke...) men har fått till det riktigt bra ändå!

Till 4 ordentliga portioner behöver du:
- 4 äggulor
- 3+2 dl grädde
- 1 vaniljstång
- 1 näve frysta hallon
- 0.5-0.75 krm steviaextrakt

Såhär gör du:
- Rör ihop äggulor och stevia i en kastrull på svag värme. När äggen blivit fluffiga och smeten är fingervarm så häller du försiktigt i 3 dl grädde (jag kör alltid "the real deal") och rör. När det hela är fingervarmt ställer du av kastrullen och låter det stå och svalna.
- Vispa 2 dl grädde, kryddat med fröna från en vaniljstång (har ej testat denna produkt än, Anna har tipsat mig om den innan, men det är säkerligen bra med vilket som).
- Vänd ned mosade hallon (eller andra bär/frukt of your choice) i den vispade grädden.
- Vänd ned hallonblandningen i äggsmeten och låt vila i kylskåp tills det är kylskåpskallt (ca trekvart).
- Ställ sedan in bunken i frysen och titta till var 20-30 minut. En liten omrörning då och då så att det fryser jämt och när konsistensen är fin så.

Jag njöt en portion med en halv passionsfrukt, och det var underbart! Vi hade i 1 krm stevia, vilket var uppenbart för mycket, lakritssmaken trängde fram markant, därför har jag minskat det i receptet till en mer rimlig nivå. Jag gjorde också missen att ställa in den vispade grädden i kylskåpet i väntan på att äggsmeten skulle kallna, vilket gjorde det lite svårt att röra ihop dem båda. Bättre att låta grädden vara rumstempererad också.

Det fina med att göra glassen hemma är att du själv får koll på ingredienser, man styra över sötman själv, slipper skummjölkspulver och annat och kan njuta efter devisen less is more - glass gjord på riktig grädde blir du nöjd på fort, och smaken är underbart len och rund i jämförelse med magrare saker. Dessutom kan du göra din dessert (sånär som på stevian, vad jag vet) helt ekologisk.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Hej Mikkan! Tänk att jag missade att kolla in din blogg efter den varma kommentaren du gav på min, men nu har jag hittat hit! ;) Mycket trevligt att läsa om olika maträtter du hittar på måster jag säga. Man kan inte bli annat än supersugen.. :P
    Kolla gärna in mitt senaste inlägg, så ska du få se vad som hänt senaste veckan!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Mmmm...jag ska nog testa ditt recept.

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Har inte testat stevia än.. bara funderat på det.
    Ska nog ta och beställa, ibland är man allt sugen på nåt sött. Såg jättegod ut din glass.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni blir sugna! :) Jag tycker definitivt att det funkade som substitut, ibland känner man ju för efterrätt eller vill bjuda andra på något lite lyxigare efter maten. Skall testa Ninja Isters chokladglass snart också hade jag tänkt! http://isterister.wordpress.com/2009/04/20/gudomlig-chokladglass/

    SvaraRadera
  5. ja just det, vart jju värsta hypen om det för ett par månader sen. aldrig testat dock.

    SvaraRadera