måndag 27 april 2009

Miljömat

Jag hänvisar ibland till sajten Miljömat när jag anger näringsvärden på olika livsmedel. Nu när jag utforskar den lite mer så ser jag flera riktigt bra användningsområden. Dels kan man göra näringsberäkningar på måltider om man är inne på sådant och då info om pros and cons om de ingredienser man valt (t ex att nötter är en bra fettkälla, att man helt bör undvika soyaprodukter om man inte vill äta GMO eller att gröna grönsaker innehåller bra med järn och folsyra), dels kan man få miljörelaterad info om olika livsmedel (t ex vilka säsonger olika grönsaker finns att köpa svenskt ekologiskt, vilka grönsaker som odlas på friland och därför inte belastar miljön i lika hög grad som växthus mm). Allt sitter givetvis inte till 100%, kommentarerna om näringsinnehållet i den måltid du sätter ihop är baserade på tallriksmodellen vilket gör att jag som lowcarbare utan särskild fettskräck inte har så stor nytta av just den biten.

Jag själv bantar inte, räknar inte kalorier utan håller mig till en på-en-höft-kolhydratmängd som känns bra och vettig för mig i de livsmedel jag konsumerar. Men, det kan ändå vara schysst att veta ungefär hur näringsfördelningen ser ut i en standardmåltid som frukosten, för att bedöma om man borde äta mer/mindre av något för att klara dan bättre. Ett exempel på hur det kan se ut:

Jag har här lagt in de olika ingredienser som brukar ingå i min frukostomelett. Här kan jag leka med möjligheten att använda mer eller mindre av de olika livsmedel jag valt och se hur det påverkar näringsfördelningen.
Byter jag flik från näringsinnehåll till miljösynpunkter så får jag information om en del (finns ej synpunkter för alla livsmedel har jag märkt) av mina val, och i vissa fall tips på säsong för grönsaker och frukt som kan vara klokt att ha med sig i bakhuvudet. Det blir tydligt när man kikar på miljöråden generell att det inte alltid är så lätt att välja rätt i butiken. Här menar de t ex att det ibland är bättre att handla ett frilandsodlat livsmedel från Holland än dito från växthus i Sverige. Jag har hittills tänkt att det alltid borde vara bättre att ta ett svensk alternativ, men häromdagen slog det mig hur långt vårt land är och att transporter från Luleå till Malmö kan vara längre än från vissa europeiska länder och till mig i Göteborg.
Slutligen då får du kommentarer på din måltidssammansättning, såsom att det innehåller mycket fibrer och det är bra, för lite zink, för låg del av energin från kolhydrater osv. Jag ser detta framförallt som en chans att få rätt på alla spårämnen och vitaminer, så att man får i sig i bra mängder av sådant. De som äter enligt tallriksmodellen får givetvis störst behållning av just denna funktion.

(Ibland kan man behöva omvandla mått inför liknande övningar, då brukar jag gå hit.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar