måndag 28 februari 2011

Marinerad måndagssallad

Det är måndag, jag bjuder på nya salladstips och hoppas att ni hittar något användbart däri att ta med till era egna kök.Mitt tips är att marinera grönsaker. Det är busenkelt och du kan leka med örter, frukt, nötter osv. Jag har här marinerat morötter. Låt dem stå över natten och de är klara!

/ 0,5 dl olivolja / 0,5 dl valnötsolja / 5 cm finriven ingefära / 1 finriven klyfta vitlök / zest från 1 citron och 1 lime / saften från 0,5 citron / 1 msk agave / 3-5 morötter /

Riv ned zest, vitlök och ingefära i en skål, pressa över citrus och rör medan du häller i oljan i en fin stril. Söta med lite agave om det behövs. Strimla morötter fint, blanda.

Hälften av laddningen tog jag med som de var i en burk till jobbet. Andra halvan använde jag som bas i en sallad på babyspenat, edamamebönor och valnötter. Själva marinaden kan du använda som dressing.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Perfekt för att underhålla min nuvarande morots-besatthet. :)

    SvaraRadera
  2. Geez, den där bilden ser riktigt go ut :)

    SvaraRadera
  3. Perfekt nu när morötterna inte alltid smakar sådär gott som de kan göra..eller ja, du förstår vad jag menar. Och edame e ju så gott, de försvinner alltid superfort när jag väl kommer ihåg att köpa hem.

    SvaraRadera
  4. @plommonet: det är bara att omfamna manin när den kommer. :)

    @helena: oh, tackar, fint beröm från fotogurun är ju inte varje dag! :D

    @foodelicious: jag gillar lime och ingefära ihop, det är ju en klassiken, och i en dressing/marinad blir det otroligt fräscht!

    @torsk på lax: jag vet, de är lite halvtrista. Jag gör det bästa av situationen och köper de där spädaste späda.

    SvaraRadera