onsdag 21 juli 2010

Miso - gåvan som bara fortsätter att ge

Alltså, detta med långlagning, jag är helt fast. Tanken att låta något sakta ticka timme efter timme i ugnen lockar betydligt i jämförelse med att slänga på grilläget och stressa igenom tillagningen. Jag köper gärna sidfläsk, för allt fett som finns insprängt är verkligen fint just vid sådan här tillagning. Jag kommer fortsätta laga mat med miso också, fantastiskt spännande smaker tillkommer maten. Ge mig gärna ditt bästa miso-tips, jag är fortfarande hungrig!4 portioner:
/ 400-500 g rimmat sidfläsk i hel bit / 2 msk mörk miso / 5-10 cm finriven färsk ingefära / 2 msk rapsolja / 1 msk citronsaft /

Sätt ugnen på 100-125°C. Lägg fläsket med svålen nedåt i en ugnsfast form. Blanda miso med olja och riv i generöst med ingefära. Lägg ett tjockt lager av blandningen över köttet, pensla sidorna och låt puttra i nedre delen av ugnen i 6-7 timmar.

Tillbehör, per person:
/ 1 endive / 1 msk majonnäs / 1 tsk mirin / ev några droppar sesamolja / ett par coctailtomater /

Finskiva endive. Blanda majonnäs med mirin i en skål, lägg i endive. Toppa med tärnad tomat och ev några droppar rostad sesamolja om du gillar det. Jag själv är helt såld på smaken, men det är en sån där riktig vattendelare. Om du inte gillar majonnäs, så ta istället och gör en vanlig vinägrette på olivolja och färsk citronsaft.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. om du vill testa lax med miso kanske det här kan vara något ::

    http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/2009/01/dagens-middag-lax-m-misomarinad-bild.html

    du får ha en fortsatt bra kväll! kram

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har också ett lax/misorecept från förra sommaren till dig. Med ALGER, sånt gillar väl du?;)http://skafferiet.taffel.se/2009/07/16/ta-mig-till-havet/

    SvaraRadera
  3. Det där lät väldigt intressant!

    SvaraRadera
  4. @Molly: toppen, tusen tack för tipset, har inte lagat lax med miso ännu. Nu har jag just köpt ljus misopasta som kan funka för att göra en adaption av din rätt!

    @AnnaB: japp det GÖR jag, och det där såg riktigt smarrigt ut!

    @Öhman: det blev riktigt bra faktiskt. Fast, förra långlagningen vart snäppet bättre, måste jag ändå erkänna: http://njutmaten.blogspot.com/2010/06/den-moderna-grisen.html

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att se att någon annan svensk äter sidfläsk! Här i London serverar var och varannan pub det, Jamie lagar det gärna och så vidare, men i Sverige verkar folk i allmänhet lite rädda för fett. :) Ska verkligen testa ditt miso-recept för variation. Med bara salt och peppar blir det såhär: http://matarkivet.wordpress.com/2010/07/19/stek-pa-sidflask-pork-belly-roast/

    SvaraRadera