tisdag 2 juni 2009

Schh!


Mitt hetaste lunchtips i Stockholm just nu är Tysta Mari i Östermalms saluhall. Strålande ta-med-koncept med fräsch härlig mat, där du själv sätter ihop den sallad du annars bara kunnat drömma om. De har fyra stationer: olika typer av sallad, paprika och lök i den mängd du önskar utgör basen till salladen. Om du vill så kan du få kolhydrater enligt önskemål, bl a fiberpasta eller quinoa. I proteinsektionen kan man välja mellan parmaskinka, handskalade räkor, tonfisk, kyckling, kräftstjärtar mm, och sedan kommer den gudomliga gott och blandat-avdelningen där man hittar grillad paprika, aubergine, parmesan, avocado, mozzarella, rostade frön, grillad majs och typ hundra andra saker. En smaskig dressing till salladen blir det också, limeyoghurt är min favorit!

I en vanlig sallad så får man välja 3 mumsingredienser. Om man vill ha en vegetarisk sallad och skippar proteinsektionen så blir det istället 5. Tysta Mari är verkligen att rekommendera, det är inte dyrare än någon annan lunch på stan i denna del av Stockholm, snarare tvärt om, jag går dit när jag vill lyxa till det lite och tar en sallad med handskalade räkor.

Tysta Mari, jag ber, kom och ge även mitt Göteborg lite guldkant!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Vet itne om det är exakt lika men i Uppsala finns likande koncept lite överallt. 5 saker man får välja att ha i och det finns hur mcyket olika saker att välja bland. för den enkla summan 65-70kr :)

    SvaraRadera