lördag 2 maj 2009

Valborg enligt Mikkan



Är nyligen hemkommen från ett otroligt välbehövligt dygn på Yasurgi Hasseludden i Stockholm. Jag åkte dit med en familjemedlem, åt gott, sov gott, rörde lite på mig, njöt av japansk tvagning, SPA-behandling och de heta källorna som byggts ut utomhus.

Vår middag var tillagad på s k Teppanyaki-vis. En särskilt tränad kock tillagar det som bordets åtta personer beställt direkt där och då. Man sitter runt stekhällen och är åskådare till den fantastiska matlagningskonsten, kan ställa frågor om allting som görs och man får maten rykande färsk direkt från kocken. jag älskar denna matform, tycker att det är en härlig upplevelse, kockarna är otroligt skickliga och maten är (enligt min erfarenhet av Teppanyaki hittills) delikat.

Både jag och min medbadare äter en kost utan kolhydrater/socker. Det var lätt för oss att på menyn välja sådant som var fritt från uppenbara kolhydrater; över lag verkar menyn på Hasseludden inte vara fokuserad på ris och nudlar, sådana komponenter saknas helt i de flesta rätter. Till förrätt valde vi en gravad lax som halstrades med vårlök. En klick salt soyabönspasta som sås. Till middag fick vi båda wokade grönsaker (vaxbönor, haricot vertes, rädisor och groddar) och antingen sakéflamberad biff med BBQ-sås eller torskrygg med en oljig ingefära- och chilidippsås. All good alltså. Fast, när man väl frågade vad som var i såserna, dressingen till salladen som kom in mellan rätterna osv, så var det Mirin i allt, en form av jäst matlagningssockerlag, så det var nog rätt hög sockerhalt som låg lite dold i maten.

Jag tycker att detta är helt ok, det är en viktig del i japansk matlagning, och bidrar till de speciella smaker som skapas i det japanska köket. Det som inte är ok är det faktum att vi i förväg anmält att vi äter en sockerfri kost, och att inga andra såser eller liknande fanns förberedda för oss. De frågade om det var ok att man stekte i olja och smör, men inte ok det var okej att det är socker i såsen, känns ju rätt snett och om om de inte vet vad kolhydrater är för något, hur absurt det än låter. Toppningen var väl när efterrätten skulle komma, och de frågade lite trevande om chokladkakan var något för oss. Vi sade nej, och fann till vår förvåning att ingen sade att de gjort något särskilt till oss, eller inte heller någon fråga om vad vi skulle kunna äta istället. Vi gick från restaurangen efter två rätter, trots att vi betalat för tre, och jag kände att det hade varit så himla enkelt fixat. Så, trots att matupplevelsen var eminent här, så verkade de inte alls vana vid andra kostbehov, och det känns synd.

Nu är detta inte något som jag tycker överskuggar hela vistelsen något särskilt, jag älskar att vara där och kommer återvända. Jag bara förväntade mig att bli förvånad över hur bra de hade fixat åt oss eftersom de är så genomproffsiga i alla andra aspekter.

Frukostbuffén var helt ekologisk och var hur bra som helst, för de flesta skulle jag tro. Mycket grönsaker, olika äggalternativ, bacon, ostar, chark, nötter och fet yoghurt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar: