lördag 9 maj 2009

Terapeutisk yoga


När jag kom hem igår så fann jag till min stora överraskning ett fint brev från Mats som driver SolidHealth (tillsammans med sin hustru) med ett presentkort på den nyinvigda yogaverksamheten företaget bedriver. Jag har tidigare tränat både Iyengar och Ashtanga yoga och älskat det. Iyengar upplevde jag som meditativt tillfredställande genom sitt fokus på så precisa och finjusterade positioner som möjligt. Leela G Hansen var min lärare, fantastiskt bra, och hon har ett underbart yogacenter bakom Tyska Kyrkan i Göteborg där fönstren står öppna på sommarträningarna och man tränar i stillhet på det rustika trägolvet. Jag kommer försöka gå en intensivkurs hos henne i sommar när jag är i stan igen och har lite tid, det är ett bra sätt att komma in i yogapositionerna (främst de stående ställningarna) efter en lång tids bortavaro.

Ashtanga är en träningsform som fallit mig mer på läppen. Där justerar man inte ställningarna in i det sista, man kör på i ett högre tempo, alla de stående och sittande ställningar man lär sig är som en lång koreografi och man upplever ett flow under träningen som är fantastiskt. Ställningarna är kraftfulla och jag mår definitivt bättre i kroppen när jag är i gång med ashtanga. Det är lätt att träna hemma, och dessutom såg jag att SATS satt igång med Ashtangaklasser (deras tidigare body balance- och yogaklasser har enligt min erfarenhet varit lite av ett hopkok av allt möjligt, jag gillar idén att följa tanken med ett särskilt program eller en träningsform, för att få ut maximalt, därför slutade jag gå på sådana gympass för flera år sedan). I Göteborg har jag alltid tränat denna yogaform hos Josef Abadi. Han är en besynnerlig och otrolig människa, inspirerande och har förmågan att få en att känna sig sedd. Kan rekommendera även honom varmt.

Jag har aldrig varit en vig eller smidig och skadefri person. Alltid haft lite övervikt, en ryggskada, för korta baksidor, problem med nacken och sådär. Just därför känner jag att jag haft så stor nytta av yoga; min kropp har fått röra sig på vis som den aldrig gjorts förut, tänja och jobba med en större del av kroppens muskler än någon gång förut. Samtidigt så har jag stora begränsningar och kan inte alls utföra vissa moment på ett sätt som låter min kropp successivt anpassa sig till rörelsen. Det som Mats yogacentrum kan erbjuda ser därför helt perfekt ut, mycket olika hjälpmedel som ger stort utrymme för individanpassning. Exemplen på bilderna ovan visar hur man, allt eftersom man kan komma djupare och djupare ned i ställningarna, kan ta bort handdukar och kuddar, förlänga eller förkorta remmar osv. Ser fram emot att utnyttja mitt presentkort, och vill peppa alla ni läsare som tror att man måste vara vältränad och atletisk för att kunna pröva på yoga: det är verkligen träning för alla, inte minst de som har problem med kroppen på olika vis!

[Bilderna i inlägget är screenshots från Solid Healths hemsida, copyrighten är deras och ingen annans, jag är tacksam för lånet.]

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar