onsdag 26 januari 2011

Coffee and sweet potatoes are lovers

Hur ljuvligt är det inte när idéer som verkade bra inne i skallen faktiskt blir bra också i verkligheten?! Det är inte alltid saker går i lås men oh my god, så bra detta blev! Jag har sedan länge velat försöka laga mat med kaffe, tycker det verkar spännande lite på samma vis som det är att leka med choklad eller kakao i mat (bäst i test är Lisas svartböndipp med mörk choklad och chili). Det hör vanligen inte hemma i mat, och kan därför ge rarare smakupplevelser.

Sötpotatis är min nya vän, vi ses och leker ett par gånger i veckan. Märkligt, när jag var veggo så skydde jag den rosa lille knölen, men efter senaste besöket på Marie Laveau så fick jag ett par klyftor rostad sötpotatis som sidekick till chipotleglaserad fågel och har inte kunnat sluta tänka på det sedan dess. Nu ger jag alltså vika var och varannan dag, och njuter. Såhär gör du bästa sötpotatisen någonsin.2 portioner:
/ 2 medelstora sötpotatisar / 1 msk mörkrostade kaffebönor (hela) / olivolja / salt&peppar / torkad chili /

Klyfta sötpotatisen. Stänk ut ordentligt med olja i en ugnsform. Mortla sönder kaffebönorna, inte till ett formlöst smul utan lite lagom sådär, bitar av olika storlek är fint. Ös ned kaffet i oljan, sprinkla torkad chili över och blanda sedan runt potatisklyftorna i kryddoljan tills dess att de är helt täckta. Vrid över lite salt och peppar och rosta i ugn i 200-220°C i ca 30-45 min beroende på klyftornas tjocklek.

Jag serverar med en grönsallad och knaperstekt bacon, kall öl till om det är fest. Om det blir något över så skär jag klyftorna i kuber dagen efter och har i sallad med avocado, nötter och edamamebönor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Låter smaskigt! Igår hade vi glaserade revben till middag och då tycker jag att det passar extra bra med sötpotatis till, vi hade bara ugnsbakade klyftor med olja, salt och peppar, vilket är jättgott, men dina är ju betydligt roligare!

    SvaraRadera
  2. mmmm gott mikaela! bra idé jag gillar själv udda smaker tillsammans och exprimenterar. blir ju inte alltid bra dock..som när jag tog blandade ner apelsin i en tonfisk sallad. kramar lina sandquist

    SvaraRadera
  3. Hur har du kunnat dissa sötpotatis?! Det här me kaffe kommer jag def. att testa inom en snar framtid.

    SvaraRadera
  4. Wow - låter ju hur spännande som helst, och jag hade aldrig kommit på det själv :-)!

    SvaraRadera
  5. @matarkivet: oh, perfekt kombo! Gott bara kryddat med salt & peppar också, och lite smör när potatisarna kommit ur ugnen!

    @lina: hej kära vän - hur skall man veta att apelsin inte är gott i tonfisksallad om man inte testar?! :)

    @torskpålax: oklart faktiskt, tyckte det var jolmigt på något vis, vänt som en femöring i frågan!

    @annica: men nu när idén är född kan du testa! :D

    SvaraRadera