fredag 28 januari 2011

1 fågel ute, jag wokar inne

Jag wokar för sällan. Det är så enkelt att det nästan är löjligt, och det fina är att wokgrönsaker är smakrika och behåller stunsen så fint när de tillagas sådär helt kort. Detta är ett exempel på hur man kan göra. Räkor kan bytas ut mot fler grönsaker (blomkål, böngroddar, minimajs!), kyckling, bläckfisk, fläskkarré, vad vet jag! Testa andra sorters svamp som shiitake eller ostronskivling, och krydda starkare om du är lagd åt det hållet.

1 portion
/ 3-4 champinjoner / 0,5 broccolihuvud i småbuketter / 1 dl edamame (gröna sojabönor) / 1 näve räkor / 1 näce cashewnötter / 1 vitlöksklyfta / 1-2 msk jordnötsolja / 2-3 slantar färsk ingefära / 3-5 cm röd chili / 1 tsk honung / 1 msk ostronsås /

Skär grönsakerna i lämpliga bitar. Värm en panna med oljan, lägg i ingefära, vitlök, honung och ingefära. Börja woka svampen en liten stund, tillsätt sedan broccolin och sist räkor, bönor och nötter (de beh ytterst lite tillagningstid). Rör i ostronsåsen, och det var det hela. Mat på 10-15 minuter!

Eftersom jag är en starkt-mes, så lyfter jag bort bitarna av ingefära och även chilin innan servering. Jag tog också bort alla frön i chilin innan tillagningen. Med detta gör man ju som man vill.

Titta förresten, jag har fått en ny vän som hänger utanför fönstret. Ser ni? Han skall heta Hacke, och eftersom jag lärde mig på morgonnyheterna idag att det är tid för räkning av småfåglar så knör jag här in Hacke och säger: 1.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar