söndag 1 augusti 2010

Bär i överflöd

Alltså. 7 liter bär som sagt. Jag tyckte det var lite där och då, ville bara ha mermermer, men nu så har hemmaverkligheten slagit till, och nu så inser jag att jag kommer behöva vara uppfinningsrik för att ta tillvara på varenda droppe. En del av dem blir infrysta som de är*, några blir till sylt och kompott. Andra landar i läckra pajer. Detta är min mesta sommargåva till er läsare nu när vi går in i ljuva augusti: min allra bästa smulpaj!/ 1 dl blandade grova gryn (korn, råg, havre, dinkel) / 3-4 dl blandade nötter och frön (t ex solrosfrön, valnötter, mandlar, hampafrön, cashew- och paranötter) / zest från 1 ekoapelsin / 2 msk gröna russin / 4 urkärnade dadlar / 1 nypa salt / 2 dl krusbär / 2 dl vinbär / 2 msk honung / smör /

Mixa alla nötter, frön och gryn (det finns en särskild påse som heter grynblandning att köpa, den är riktigt bra tycker jag och innehåller 4 sädesslag. Kompletteras med fördel med dinkel och/eller bovetegryn). Det hela skall inte vara ett pulver utan innehålla bitar av olika grovlek. Tillsätt en nypa salt, apelsinzest samt russin och dadlar, mixa några varv ytterligare. Strö ut bären i en ugnsfast form och täck bären med "smulet" från mixern. Klicka över honung i små duttar och hyvla över mör. Grädda i mitten av ugnen, 175° tills pajen har fått fin färg. Servera med lättvispad grädde kryddad med lite naturellt vaniljpulver.

* TIPS! Sprid ut färska bär på en plåt och frys in. På så vis blir varje bär styckfryst och kan ösas ned i en enda stor påse. No more massiva block av bös i frysen, med denna metod kan du ta fram just så mycket som du önskar hela hösten och vintern!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Bär är verkligen skogens guld!

    SvaraRadera
  2. Det är underbart med bärpajer. Nu när vi bor på landet kommer det bli massor med paj. ;)

    SvaraRadera
  3. @Christer: japp, sure is. Synd bara att det inte blev några blåbär i år (här där jag är iaf)...

    @Åsa: kan tänka det, ni kommer ju ha så nära till allt såntdär nu, lyx!

    SvaraRadera